2016. március 5., szombat

Ravka utolsó reménysége | Leigh Bardugo

Már kiskoromban megtetszett az orosz nyelv. Bár szüleim csak szórakozásból, és inkább egymás között idézték fel ehhez köthető emlékeiket, én mindig szorgalmasan utánoztam a szavakat, mert mi mást tehet egy gyerek. Különleges csengése és a korai vonzalom miatt úgy döntöttem, hogy gimnáziumban megismerkedek a világával, de csak szakkör szinten. A kezdeti lelkesedés alábbhagyott, csak pár szót tudok, de az ország és a kultúra iránti érdeklődésem megmaradt. Ezért kaptam fel a fejemet azonnal, mikor megláttam Leigh Bardugo Árnyék és csont című könyvét a jellegzetes hagymakupolával.

Első kiadás éve: 2014
Könyvmolyképző Kiadó
high fantasy, ifjúsági
négy csillag
Alina Starkova sosem várt túl sokat az élettől. A határháborúk során elveszítette a szüleit. Árvaként csupán egyvalakire számíthatott. Egy másik kis földönfutóra, Malra, a legjobb barátjára. Ám mostanra már rá sem számíthatott. Mindkettőjüket besorozták hazájuk, Ravka anyácska hadseregébe. A két fiatalnak életveszélyes küldetésre kell indulnia az Árnyzónába. Ezen az iszonyatos helyen a földöntúli sötétség az úr, ahol valósággal hemzsegnek az emberevő szörnyetegek.
Amikor támadás éri a katonai konvojukat, mindannyiuk élete veszélybe kerül. Ám Alina ekkor olyan titokzatos erőnek adja tanújelét, amiről mindaddig még ő sem tudott. A csodálatos megmenekülés kiszakítja a hétköznapok világából.. . Meg sem áll a fővárosig, az uralkodó udvaráig, ahol az árva lány is a Grisa testvériség tagja lesz. Vezetőjük, a titokzatos Éjúr úgy véli, Alina az, akire oly régóta vár Ravka sokat szenvedett népe. A legfőbb varázsló szerint az Alinában rejtőző erő képes lesz elpusztítani az Árnyzónát.
A cári udvar fényűző forgatagában sokan az Éjúr új kegyeltjének tartják a lányt, aki csak nehezen tud beilleszkedni Mal nélkül. Miközben hazája egyre nagyobb veszélybe kerül, feltárul előtte egy hajmeresztő összeesküvés. Dönteni kell. Szembeszáll a birodalom leghatalmasabb nagyuraival? Egyedül a múltja mentheti meg… hogy Alina megmenthesse a jövőt.

Nem igazán azt kaptam, amire vártam, de pozitívan csalódtam. Nem gondoltam volna, hogy képes lesz elaltatni a figyelmemet. Kényszerít arra, hogy szeress, utálj és dönts, de amikor minden jónak látszik, akkor BUMM… Képembe tolta az igazságot, amitől csak pislogni tudtam. Most mi van?!

Alina, egy árva térképészlány kalandjait követhetjük végig, ahogy a katonai egységétől és gyerekkori barátjától elszakadva teljesen új életet kell kezdeni, mert megmutatkozott benne a birodalom megmentőjének ereje. A grisákoz csatlakozva kiképzést kap, és megismerkedik pár kedves és kevésbé szívélyes alakkal.

Csak tátottam a számat a fényűzés látványától. A királyi palota és a Kiskastély is mind Pazar eleganciát árasztottak magukból. A rengeteg aranyozás már már bántja a szemet, nem véletlenül található a Vörös Pöttyös sorozat megjelelölésénél a ragyogó. Ez azonban csak a felszínesség része, ugyanis e mögött egy velejéig korrupt udvartartás található egy jellegtelen királlyal, aki csak a trónon melegíti a hátsó fertáját, de igazából nem csinál semmit, és a nálánál ezerszer ijesztőbb, csúszómászó Apparátussal. És akkor még az Éjúrról, a hadsereg igazi vezetőjéről nem is beszéltem. Tőle kiráz a hideg, ha meglátom. Hiába hordanak a szolgák is ugyanolyan ruhát mint a grisák, mégis lenézi őket. Arra születtek, hogy mások kívánságait lessék, de a mágikus erő is mindig valakinek a szolgálatában van.

Sokat segített a könyv elei felsorolás, így nem keveredtem bele a grisák csoportjaiba. Az elején még így is sokszor nem tudtam, mi micsda, mert tüntetőlegesen nem lapoztam oda, nem lehetek ennyire feledékeny… Ők nagyon erős, varázserővel bíró emberek, akik ugyanúgy képesek építeni, mint pusztítani. Bár még pár csoport képessége nem mutatkozott be igazán bevetések hiánya miatt, de amit eddig láttam, az lenyűgözött. Az emberek, de főleg a hadsereg fél tőlük, hiszen nem evilági teremtményeknek tartják őket, de csak egyszerűen meg kéne ismerkedniük velük, és akkor észrevennék, hogy a mágikus képességen kívül ők is normálisak. És azok a ruhák… Én is szeretnék keftát viselni, mert olyan gyönyörűek. Mindegyik csoport más színűt és hímzésűt visel, de mégis egységet alkotnak. De nem csak a varázserejüket fejlesztik, hanem a fizikai állóképességüket is, hogy közelharcban is állják a sarat.

Bár a könyv elején megijedtem, mikor egy fontosnak tűnő karaktert öltek meg, ez alaptalannak bizonyult. Nagyon reménykedtem végig, hogy ne haljon meg senki a szeretettek közül. Lenyugodott a cselekmény, semmi nagyobb akció, minden folyik a saját medrében. Hellyel-közzel felbukkant Kom uram is, de ez is jól ütemezetten zajlott le. A vége felé egyszerűen csak fogytak a lapok, nem akartam abbahagyni, mert minél hamarabb tudni akartam, mi történik Alinával.

Alina keftában
Szimpatikus volt Alina szókimondósága, hogy nem félt odapörkölni a nagyoknak sem. Ami a szívén az a száján. Na jó, ez egy esetben nem igaz, de amúgy elég gyors reakcióideje van. Ez azonban nem mindig volt hasznára, igazi kincsként vigyáztak rá. Kívülről egy satnya virágszálnak tűnik, de ezt hamar orvosolja a képessége. Régi életéhez való kötődése, Mal iránt táplált titkolt rajongása honvággyal töltik el. Inkább lenne a jól megszokott, hideg sátorban, mint a habkönnyű párnák között. Az érzelmei rendkívül befolyásolják, de a kellő pillanatban, mikor fejbe kólintják a valósággal, képes logikusan dönteni. Érzi a felelőssége súlyát ezért is küzd keményen. Van benne még fejlődési potenciál, már alig várom, hogy láthassam.

Alina és Zsenya
Ha megkérdeznétek, mondhat bárki bármit, én Mal párti vagyok. Lehet akármekkora vaksi az elején, konok a közepén, mégis ő jelenti Alinának a biztos pontot. Együtt nőttek fel, ismeri minden mozdulatát, és akarva akaratlanul visszatalál hozzá, képtelen cserbenhagyni.
De ami a pöffeszkedő bájgúnárt illeti… Én is belestem a vermébe, ezért nem tudom hibáztatni Alinát sem. A képmutató, könyörtelen mindenit. Miért áldották akkor meg ilyen ellenállhatatlan külsővel??? Egy álmot tört bennem apró darabokra.
Még szeretném kiemelni Zsenyát, Alina szobalányszerűségét. Őt bízták meg azzal, hogy készítse fel a különleges alkalmakra. Igazi színfoltja az udvarnak. Nagyon megkedveltem őt.

Kiknek ajánlom?
Aki szereti az Oroszországban játszódó vagyaz oroszihletésű regényeket, és nem íjed meg egy kis varázslattól, az meg fogja találni benne a kedvére valót.
Ha szereted az ifjúsági high fantasyt, akkor ezt mindenképpen próbáld ki.
És mindenkinek, aki szeretne ezzel egy próbát tenni. 
Figyelem! Szerelmi háromszöget tartalmaz, de nem a bosszantó fajtát. 

És a legjobb, hogy idén tavasszal érkezik a sorozat második része Ostrom és vihar címmel.


Ti olvastátok már? 
Nektek hogy tetszett?

9 megjegyzés:

  1. Szia! :)

    Adtam neked egy díjat. :) A blogomon megtalálod.
    Remélem, hogy örülsz neki. :)

    http://klodettesbookclub.blogspot.hu/2016/03/liebster-blog-award-2016.html

    VálaszTörlés
  2. Szia! :)

    Nekem ez a könyv valahogyan sosem keltette fel az érdeklődésemet, de te olyan jó ajánlót írtál róla, hogy most erősen elgondolkodtam...
    Lehet, hogy el fogom olvasni. Adnom kellene neki egy esélyt. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Egy esélyt mindenképpen megér. Nekem főleg feküdt, hiszen mostanában sok ifjúsági fantasyt olvasok. :)

      Törlés
  3. Szia! :)

    Láttam a Facebook-on a KMK-s zsákbamacskádat. :)
    Melyik könyv volt benne?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Bosworth: Struck - villámtól sújtva
      Ez egy viharfüggő csajszi története. Igen érdekes, kívancsi vagyok milyen lesz :)

      Törlés
    2. Szia! :)

      Jaj az nagyon jó könyv!!!!!!!!!!!! Én imádtam! :)
      Tavaly azt a könyvet olvastam utoljára az évben és méltó megkoronázása volt az évemnek.
      Ajánlom tényleg, mert nagyon jó. :)
      A blogomon írtam is róla.

      Törlés
    3. Akkor már alig várom, hogy olvashassam :))

      Törlés
    4. Jajj én is úgy bele voltam esve Éji úr-ba,de annyiraa...gyerekek...az író egy világot tört össze bennem

      Törlés
    5. Nem csodálom. Van egy kisugárzása, amivel mindenkit elbűvöl. Már fejben tervezgettem az esküvőjüket, mikor... *morc*

      Törlés